ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႕ (၁)
“ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔ (သို႔) ဝိဆက္ေဒး Vesak Day”
••••••••••••••••••••••••••••••
ကဆုန္လျပည့္ဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔ရဲ့
အထြဋ္အျမတ္ထားရာ “ဗုဒၶေန႔” ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီကဆုန္လျပည့္ဗုဒၶေန႔ဟာဆိုရင္ မဟာလူသားျမတ္ဗုဒၶ၊
သစၥာတရားကုိ လမ္းညႊန္ေဖာ္ထုတ္ေတာ္မူတဲ့ ျမတ္စြာ
ဘုရားရွင္ရဲ့ေမြးေန႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာေတာ့
“ကဆုန္လျပည့္ဗုဒၶေန႔”လို႔ေခၚဆိုၿပီး နိုင္ငံတကာသံုးအေနနဲ႔ေတာ့
“ကဆုန္လျပည့္ေန႔”ကို “ဝိဆက္ေဒး” (Vesak Day) သို႔မဟုတ္
“ဝိဆာခါေဒး” (Vesaka Day) လို႔ေခၚပါတယ္ ။
တစ္ႏုိင္ငံနဲ႔ တစ္နိုင္ငံ က်င္းပတဲ႔ရက္ေတြမတူညီသလို
အေခၚအေဝၚေတြလည္းကြဲျပားၾကပါတယ္။
အိႏၵိယ၊ ဘဂၤလားေဒရွ္နဲ႔ နီေပါႏိုင္ငံေတြမွာ ဤလျပည့္ေန႔ကို
၀ိဆာခ္ပူဇ(Visakah Puja)၊ ဗုဒၶ ပုရ္နိမာ(Buddha Purnima)၊
ဗုဒၶဇယႏၱိ(Buddha Jayanti) လို႔လဲ အသိမ်ားပါတယ္။
ထိုင္းႏုိင္ငံမွာက ေတာ့ ၀ိဆာခဘုခ်( Visakha Bucha)၊
ဗီယက္နမ္မွာ ဖက္ဒန္း(Phật Đản)၊
အင္ဒိုနီးရွားမွာ ၀ိုင္းဆက္ (Waisak)၊
သီရိလကၤာမွာ ၀ိဆက္(ေ၀့ဆက္)( Vesak (Wesak))၊
တရုတ္စကားေျပာတဲ့ မေလးရွားနဲ႔ တရုတ္မွာ ေဖာဒန္း (fó dàn) ၊
တိဗက္မွာ စကဒ၀(Saga Dawa)လို႔ အသီးသီးေခၚဆို
အသံုးျပဳကာ ပြဲေတာ္မ်ားကို က်င္းပေလ့ရွိပါတယ္။
လာအိုႏိုင္ငံမွာလဲ ဒီပဲြေတာ္နဲ႔ ထပ္တူျဖစ္တဲ့ပြဲေတာ္ တစ္ခုရွိပါတယ္။
အဆိုပါ ပြဲေတာ္ကေတာ့ ၀ိကဆက္ခ ေဘာကဆ(Vixakha Bouxa)
လို႔ေခၚပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာကေတာ့ ဒီအခ်ိန္က်င္းပတဲ့ ဒီပဲြေတာ္ကို ကဆုန္လျပည့္(Ka-sone-la-pyae)လို႔ အမည္တြင္ပါတယ္။
အဓိပၸါယ္ကေတာ့ ျမန္မာျပကၡဒိန္ရဲ႕ ဒုတိယေျမာက္လျဖစ္တဲ့
“ကဆုန္လျပည့္” လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။
သီရိလကၤာ၊ မေလးရွား၊ ျမန္မာ၊ ထိုင္း၊ စကၤာပူ၊
ဗီယက္နမ္နဲ႔ အင္ဒိုနီးရွား၊ ေဟာင္ေကာင္၊ ထိုင္၀မ္တို႔မွာ
ဒီ၀ိဆက္ပြဲေတာ္အခါသမယကို အမ်ားျပည္သူရုံးပိတ္ရက္အျဖစ္
သတ္မွတ္ထားၾကပါတယ္။
၁၉၅၀ခုႏွစ္မွာ ကမၻာလံုးဆိုင္ရာဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားညီလာခံၾကီးကို
သီရိလကၤာႏိုင္ငံမွာ က်င္းပ ခဲ့ပါတယ္။ အဆိုပါညီလာခံမွာ
ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ေမြးေန႔ကို “၀ိဆက္ေန႔”အျဖစ္ ပြဲေတာ္က်င္းပၾကဖို႔
ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ၀ိဆက္ အခါေတာ္ေန႔ေရာက္တိုင္း
တစ္ကမၻာလုံးမွာရွိတဲ့ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားဟာ ဗုဒၶဘာသာဓေလ့ထုံးစံမ်ားရဲ႕
ထူးျခားတဲ့အျဖစ္အပ်က္မ်ားကို အမွတ္တရဂုဏ္ျပဳေလ့ရွိၾကပါတယ္။
တခါတရံ “ဗုဒၶေန႔”လို႔လဲသံုးၾကပါတယ္။
ဒီကဆုန္လျပည့္ဗုဒၶေန႔ဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြအတြက္
ထူးျခားတဲ႔အခ်က္(၅)ခ်က္ႏွင့္ ျပည့္စုံသည့္အတြက္
ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ျဖစ္ပါတယ္။
ထုိငါးခ်က္မွာေအာက္ပါအတုိင္းျဖစ္ပါသည္။
(၁)။ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား ေလာင္းဟာ သုေမဓါရွင္ရေသ႔ဘဝနဲ႔
ဒီပကၤရာျမတ္စြာဘုရား ၾကြလာတဲ႔လမ္းခရီးမွာ မိမိကုိယ္ကုိတံတားအျဖစ္၀မ္းလ်ားေမွာက္ေပးေတာ္မူၿပီးေနာက္
ယေသာ္ဓရာ အေလာင္းသုမိတၱာမိန္းကေလးထံမွၾကာပန္းကုိယူလွ်က္
ဒီပကၤရာျမတ္စြာဘုရားအား လွဴဒါန္းေတာ္မူပါတယ္။
ဒီပကၤရာျမတ္စြာဘုရားရွင္မွအလွဳကိုလက္ခံေတာ္မူၿပီး
ဒီရေသ႔ဟာ ေနာက္ ေလးသခ်ၤနဲ႔ ကမၻာတစ္သိန္းအၾကာ
ဘဒၵကမၻာမွာ ေဂါတမဘြဲ႔ေတာ္နဲ႔ ဘုရားစင္စစ္ျဖစ္မယ္ဆိုတာကိုတာ
“ဗ်ာဒိတ္ေတာ္” ထားတဲ႔ေန႔ဟာ ဒီကဆုန္လျပည့္ေန႔ျဖစ္ပါတယ္။
(၂) ။ ဘုရားေလာင္းရဲ့ေနာက္ ေနာက္ဆံုးဘဝ သိဒၶတၳမင္းသားအျဖစ္
မဟာသကၠရာဇ္ ၆၈ ခုႏွစ္ ၊ ကဆုန္လျပည့္ ေန႔ (ဘီစီ ၆၂၃ )သကၠတိုင္း ၊
ကပိလဝတၳဳၿမိဳ႔ေတာ္နဲ႔ ေဒဝဒဟၿမိဳ႔အၾကားမွာရွိတဲ့
လုမၺနီအင္းၾကင္းေတာမွာဖြားျမင္ေတာ္မူခဲ႔ပါတယ္။
ဒါေၾကာင္႔ျမတ္စြာဘုရားရွင္ေမြးေန႔ဟာလည္း
ကဆုန္လျပည့္ေန႔ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီေန႔မွာပဲျမတ္စြာဘုရားွရင္ရဲ့ ဖြားဘက္ေတာ္ေတြျဖစ္တဲ႔
ညီေတာ္ အာနႏၵာ ၊ ယေသာ္ဓရာမိဖုရား ၊
ဆႏၵအမတ္ ၊က႑ကျမင္း ၊ မဟာေဗာဓိေညာင္ပင္ႏွင္႔ ေရႊပလႅင္ ၊
ေရႊအိုးႀကီး ၄ လံုးတို႔ပါတၿပိဳင္တည္းေပၚထြန္းခဲ႔ပါတယ္ ။
(၃) ။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃-ခု ကဆုန္လျပည့္၊
ဗုဒၶဟူးေန႔ (ဘီစီ ၅၈၈ )မွာ ဘုရားအျဖစ္ကုိေရာက္ေတာ္မူပါတယ္။
ဒီဘုရားျဖစ္တဲ႔ ကဆုန္လျပည့္ေန႔မွာပဲ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က အတြင္းရန္ျဖစ္တဲ႔ကိေလသာရန္ကုိေအာင္ျမင္ေတာ္မူခဲ႔ၿပီး၊
အျပင္ရန္ျဖစ္တဲ႔မာနတ္ရန္ကိုေအာင္ျမင္ေတာ္မူခဲ႔ပါတယ္။
သမၼာသမၺဳဒၶဘုရားမ်ားသာရရွိအပ္ေသာ
သဗၺညဳတေရႊဥာဏ္ေတာ္ႀကီးကိုလည္း ဒီကဆုန္လျပည့္ေန႔မွာပဲ
ရရွိေတာ္မူခဲ႔တာျဖစ္ပါတယ္။
(၄) ။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူၿပီးတစ္ႏွစ္အၾကာ
မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၄-ခုႏွစ္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔(ဘီစီ ၅၈၇) သာဝတၳိၿမိဳ႕၊
ေဇတဝန္ေရႊေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမွာ “ဗုဒၶဝင္ ပါဠိေတာ္ႀကီး”ကို
ေဟာၾကားခဲ႔ပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ဘုရားရွင္ရဲ့ျဖစ္စဥ္ေတာ္
ဗုဒၶ၀င္ကိုေဟာၾကားခဲ႔တာလည္း ဒီကဆုန္လျပည့္ပဲျဖစ္ပါတယ္။
(၅) ။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ ဘုရားအျဖစ္ ၄၅ ဝါပတ္လံုး
တရားဓမၼေဟာၾကားၿပီး သတၱဝါတို႔အက်ိဳးကို
ေန႔မနားညမအားႀကိဳဳးစားေဆာင္ရြက္ေတာ္မူခဲ႔ၿပီး
မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၈-ခုႏွစ္၊ကဆုန္လျပည့္ (ဘီစီ ၅၄၃)ေန႔
ကုသိနာ႐ုံျပည္ ၊မလႅာမင္းတို႔ရဲ႕အင္ၾကင္းစံုစုံေပါက္ေရာက္ေနေသာ
အင္ၾကင္းေတာမွာ ပရိနိဗၺာန္စံဝင္ေတာ္မူခဲ႔ပါတယ္ ။
ဒါေၾကာင္႔ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္စံဝင္ေတာ္မူတာလဲ
ကဆုန္လျပည့္ေန႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလိုထူးျခားတဲ႔ အခ်က္ ( ၅ ) ခ်က္နဲ႔ ျပည့္ စံုေနတဲ႔
ကဆုန္လျပည့္ေန႔ကို
“ဖြား ပြင့္ ေဟာ စံ ဗ်ာဒိတ္ခံ မွတ္ရန္ လကဆုန္” လုိ႔
မွတ္ရလြယ္ေအာင္သေကၤတ ျပဳထားၾကပါတယ္။
ဗုဒၶဘာသာျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔ ဓေလ႔မွာေတာ့
ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔ ကို ေန႔ထူးေန႔ျမတ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီး
ဗုဒၶရဲ့အမွတ္အသားအပင္ျဖစ္ေတာ္မူတဲ႔ ေဗာဓိေညာင္ပင္တို႔ကို
ေညာင္ေရ သြန္းေလာင္းျခင္း၊ ဥပုသ္သီလေဆာက္တည္ျခင္း၊
ကုသိုလ္ေကာင္းမွဳျပဳလုပ္ျခင္းတို႔ လုပ္ေဆာင္ၾကပါတယ္။
ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔ (၂)
ကဆုန္လျပည့္ေန႔ဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြအတြက္ အင္မတန္ ထူးျမတ္တဲ့ေန႔တစ္ေန႔ပါ။
ကဆုန္လဟာ ျမန္မာလ ၁၂ ရာသီမွာ ဒုတိယလျဖစ္ၿပီး ၿဗိႆရာသီႏွင့္တူသည္။ ပုဂံေခတ္ေက်ာက္စာမွာ ကဆုန္လကုိ “ကုဆုန္” လုိ႔အေရးမ်ားတယ္။ ေနာက္ပုိင္းမွာ “ကု” မွ “က”သုိ႔ ေျပာင္းလဲလာတယ္လုိ႔ ဆုိတယ္။ (ကုက)ရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကေတာ့ “ေရ” ျဖစ္ကာ “ဆုန္” ေတာ့ သြန္းေလာင္းတယ္လုိ႔ အဓိပၸါယ္ရွိလုိ႔ ကဆုန္လကုိ “ေရသြန္းလ” (သုိ႔မဟုတ္) “ေရေလာင္းလ” လုိ႔ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။
ပါဠိစာေပမွာ ကဆုန္လကုိ “ေဝသာခ” Vesaka လုိ႔ေခၚၿပီး အဲဒီ ေဝသာခ ကေန ပါဌ္ပ်က္ကာ “ေဝသခ္” Vesak ျဖစ္လာတယ္။ သီဟုိအသံထြက္ကေတာ့ ေဝဆတ္ခ္ လုိ႔ ထြက္ၿပီး အေနာက္ႏုိင္ငံသားမ်ားကလည္း သီဟုိသံကုိ အမွီျပဳကာ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ကုိ ေဝဆတ္ခ္ေဒး Vesak Day လုိ႔ ေခၚၾကတယ္။
ျမန္မာျပည္မွ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔ ေညာင္ေရသြန္းပဲြေတာ္
ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္နဲ႔ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔
ကဆုန္လျပည့္ေန႔ဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႔ရဲ႕ အထြတ္အျမတ္ေန႔ျဖစ္လုိ႔ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အစုိးရရံုးပိတ္ရက္အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ ကဆုန္ေညာင္ေရသြန္းပဲြေတာ္အျဖစ္ ထင္ရွားတဲ့ ဘာသာေရးပဲြကုိ ဆင္ႏႊဲတယ္။ ေညာင္ပင္ဟာ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားရွင္ ဘုရားအျဖစ္ကုိ ေရာက္ေတာ္မူတဲ့ သစ္ပင္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီသစ္ပင္ေအာက္မွာ သစၥာေလးပါးတရားကုိ သိေတာ္မူပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီေညာင္ပင္ကုိလည္း ေဗာဓိေညာင္ပင္လုိ႔ ေခၚတာပါ။ တကယ္ေတာ့ ေညာင္ပင္မွ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘုရားရွင္တုိ႔ သစၥာေလးပါးသိရာမွာ အမွီျပဳရတဲ့ သစ္ပင္တုိင္းကုိ ေဗာဓိပင္လုိ႔ သတ္မွတ္ၾကျခင္း ျဖစ္တဲ့အတြက္ အကယ္၍ သရက္ပင္ေအာက္မွာ သစၥာဉာဏ္သိရင္ အဲဒီသရက္ပင္ဟာ ေဗာဓိပင္ပါ၊ အလားတူ ကုကၠိဳပင္၊ အင္ၾကင္းပင္၊ ေညာင္ပင္စတဲ့ ဘယ္သစ္ပင္ကုိမဆုိ ဘုရားရွင္ သစၥာဉာဏ္သိရာ သစ္ပင္တုိင္းကုိ ေဗာဓိပင္လုိ႔ သတ္မွတ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘုန္းဘုန္းတုိ႔ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား သစၥာေလးပါးကုိသိၿပီး ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူတဲ့ ေညာင္ပင္ကုိလည္း ေဗာဓိပင္လုိ႔ သတ္မွတ္ၾကျခင္းပါ။ ညာင္ပင္မွန္းသိေအာင္ ေဗာဓိေညာင္ပင္လုိ႔ ဆုိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဘုရားရွင္ သစၥာဉာဏ္သိတဲ့ ဒီေညာင္ပင္ဟာ ဘုရားရွင္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အသုံးအေဆာင္ တစ္ခုအျဖစ္ သတ္မွတ္လုိ႔ ရတဲ့အတြက္ ေညာင္ပင္ဟာ ေစတီေလးမ်ိဳးထဲမွာ ပရိေဘာဂေစတီ အမ်ိဳးအစားထဲမွာ ပါ၀င္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ မရွိေတာ့တဲ့ေနာက္ပုိင္း လူအမ်ားကုိးကြယ္ဖုိ႔နဲ႔ ကုသုိလ္ျပဳရာဌာနအျဖစ္ ခြင့္ျပဳတဲ့ ေစတီမ်ားထဲမွာ ပရိေဘာဂေစတီလည္း ပါတဲ့အတြက္ ဒီေညာင္ပင္ကုိ ေရစင္သြန္းေလာင္းၿပီး ပူေဇာ္ျခင္းဟာ ေစတီကုိ ပူေဇာ္ရာေရာက္တဲ့အတြက္ ကုသုိလ္ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ျခားအရာေတြနဲ႔ မပူေဇာ္ပဲ ေရေလာင္းပူေဇာ္ျခင္းက ဒီကဆုန္လဟာ အလြန္ပူျပင္းေျခာက္ေသြ႕တဲ့ လျဖစ္တဲ့အတြက္ ေစတီေတာ္ကုိ ပူေဇာ္ရာတြင္ လုိအပ္တဲ့အရာကုိ ျပဳလုပ္ပူေဇာ္ျခင္းက ပုိၿပီးအက်ိဳးမ်ားတယ္လုိ႔ ယုံၾကည္လက္ခံ ပူေဇာ္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔မွာ ဘုရားရွင္ ဘုရားအျဖစ္ကုိ ေရာက္ေတာ္မူရာ ပရိေဘာဂေစတီ ျဖစ္တဲ့ ေဗာဓိေညာင္ပင္ကုိ ေရစင္သြန္းေလာင္းပူေဇာ္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔ (၃)
ကဆုန္လျပည့္ေန႔ကုိ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ရံုးပိတ္ရက္ အျဖစ္ သတ္မွတ္ျခင္း
ကဆုန္လျပည့္ေန႔ဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႔ရဲ႕ အထြတ္အျမတ္ေန႔ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၁၉၉၈ ခု၊ ႏုိဝင္ဘာလ ၅ ရက္မွ ၁၄ ရက္အထိ သီရိလကၤာႏိုင္ငံ၊ ကုိလံဘုိၿမိဳ႕ေတာ္မွာ က်င္းပခဲ့တဲ့ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ဗုဒၶဘာသာ ကြန္ဖရင့္မွာ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ကုိ ကမၻာ့ရံုးပိတ္ရက္ အျဖစ္ သတ္မွတ္ႏုိင္ရန္အတြက္ ညိွႏႈိင္းေဆြးေႏြး ခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီအစည္းအေဝးကေန ၁၉၉၉ ခု စက္တင္ဘာလမွ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ ႏုိင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီး လက္ရွမန္းကတိဂမ္ ဟာ အဲဒီအဆုိကုိ ကုလသမဂၢသုိ႔ တင္သြင္းခဲ့တယ္။
၅၄ ႀကိမ္ေျမာက္ ကုသလသမဂၢ အေထြေထြညီလာခံမွာ အဲဒီအဆုိကုိ ျမန္မာႏုိင္ငံ အပါအဝင္ အာရွတုိက္ရွိ ဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံမ်ား ေတာင္အာရွအဖဲြ႕ဝင္ႏိုင္ငံမ်ား၊ ရုရွားနုိင္ငံ၊ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုနဲ႔ အျခားႏုိင္ငံမ်ား စုစုေပါင္း ၃၄ ႏုိင္ငံက ေထာက္ခံၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၁၉၉၉ ဒီဇင္ဘာ ၁၃ ရက္ အစည္းအေဝးဆံုးျဖတ္ခ်က္ အမွတ္ ၁၇၄ နဲ႔ ကမၻာ့ကုလသမဂၢမွ “ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔” ကုိ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ရံုးပိတ္ရက္ Vesak Universal Holiday အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးခဲ့တယ္။
ကမၻာ့ကုလသမဂၢဆံုးျဖတ္ခ်က္ကေတာ့
“ေဂါတမဗုဒၶဘုရားရွင္ရဲ႕ သာသနာေတာ္သည္ ကမၻာေပၚမွာ သက္တမ္းရွည္ၾကာတဲ့ ဘာသာတစ္ခုျဖစ္တဲ့ အျပင္ ဘုရားရွင္ရဲ႕ အဆံုးအမေတာ္ဟာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ ေက်ာ္ကာလတုိင္ေအာင္ လူသားတုိ႔အေပၚ ကာယသုခ၊ စိတၱသုခနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကုိ ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ၿပီး ေနာင္အနာဂတ္မွာလည္း ကမၻာ့လူသားတုိ႔အေပၚ ေကာင္းက်ဳိးမ်ား ဆက္လက္ သက္ေရာက္ေနမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သုိ႔ျဖစ္၍ ကုသလမဂၢဗဟုိဌာနခ်ဳပ္နဲ႔ ကမၻာေပၚရွိ ကုလသမဂၢဌာနအသီးသီးတုိ႔မွ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔ (ေဝဆတ္ေဒး)ကုိ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ရ့ုံးပိတ္ရက္အျဖစ္ သတ္မွတ္ရမည္။ ဤဆံုးျဖတ္ခ်က္အရ ေဝဆတ္ေဒး က်င္းပရာတြင္ ကုလသမဂၢရံပံုေငြကုိ သံုးစဲြခြင့္မရွိ။ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း ကဆုန္လျပည့္ေန႔သည္ မည္သည့္လ (အဂၤလိပ္လ)တြင္ က်ေရာက္မည္ကုိ ကုလသမဂၢ ဌာနခ်ဳပ္ႏွင့္ အျခားေသာ ကုလသမဂၢဌာနတုိ႔က တုိင္ပင္ညွိႏႈိင္းကာ ဆံုးျဖတ္သြားရမည္” လုိ႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ပါတယ္။
ကဆုန္လျပည့္ေန႔ဟာ ဘုရားရွင္ အဆူဆူ ပြင့္ေတာ္မူတဲ့ေန႔လည္းျဖစ္တယ္။ ေလာကမွာ ဘုရားရွင္ ပြင့္ထြန္းေပၚေပါက္လာျခင္းဟာ ေလာကေကာင္းက်ဳိးအတြက္ပဲျဖစ္တယ္။ ဘုရားရွင္ရဲ႕အဆံုးအမေတာ္ဟာ ေလာကသားတုိင္းအတြက္ ျဖစ္တယ္။ ေလာကသားတုိ႔ဟာ ဘုရားရွင္ရဲ႕ အဆံုးအမအတုိင္း လုိက္နာ က်င့္သံုးပါက ကာယသုခ စိတၱသုခနဲ႔ ျပည့္စံုၾကၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအစစ္ ျဖစ္တဲ့ သႏၲိသုခ နိဗၺာန္ကုိ မလႊဲဧကန္ ေရာက္ရေပမည္။
ဘုရားရွင္ အဆံုးအမျဖစ္တဲ့
“မေကာင္းမႈေရွာင္၊ ေကာင္းမႈေဆာင္၊ စိတ္ကုိျဖဴေအာင္ထား”
“ဗုဒၶတုိင္းသာ၊ မိန္႔ခဲ့တာ၊ သံုးျဖာဤစကား” အတုိင္း လုိက္နာက်င့္သံုးႏုိင္ၾကၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အစစ္ျဖစ္တဲ့ သႏိၲိသုခကုိ ရရွိႏုိင္ၾကပါေစ။
ဒီလုိ အႏွစ္သာရေတြကုိ သိရွိၿပီး ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားဟာ ဘုရားရွင္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ကုိ လက္ခံထိန္းသိမ္းက်င့္းပ သင့္ၾကပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီလုိ လက္ခံက်င္းပ႐ုံနဲ႔လည္း မၿပီးေသးပါဘူး။ လုိက္နာက်င့္သုံးၾကဖုိ႔လည္း လုိပါတယ္။ ဗုဒၶကုိ ၾကည္ညိဳရင္ ဗုဒၶဆုံးမေတာ္ မူတဲ့အတုိင္း လုိက္နာက်င့္သုံးၿပီး ေနထုိင္ျပရပါမယ္။ ဗုဒၶကုိယ္တုိင္ကလည္း ``ငါဘုရားဟာ ကယ္တင္ရွင္မဟုတ္ပါဘူး၊ လမ္းျပေပးသူသာ ျဖစ္ပါတယ္``လုိ႔ မိန္႔ေတာ္မူးထားတဲ့အျပင္ ``ငါဘုရားကုိ တကယ္ျမင္ခ်င္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ ငါဘုရားေဟာေတာ္မူတဲ့ တရားကုိ ျမင္မွသာ ငါ့ကုိျမင္ႏုိင္တယ္``လုိ႔လည္း ေဟာေတာ္မူထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေညာင္ပင္သြားၿပီး ပရိေဘာဂေစတီကုိ ေရစင္သြန္းေလာင္း ပူေဇာ္ေန႐ုံနဲ႔ မၿပီးေသးဘဲ တကယ့္အစစ္အမွန္ ဘုရားကုိ ပူေဇာ္ႏုိင္ဖုိ႔၊ ျမင္ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ဘုရားရွင္ရဲ႕ တရားေတာ္ကုိ လုိက္နာက်င့္သုံးၾကဖုိ႔လည္း လုိပါေၾကာင္း ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔မွာ အထူးအမွာစကား ပါးလုိက္ရပါတယ္။
အားလုံး… တရားေတာ္ကုိ လုိက္နာက်င့္သုံးျခင္းျဖင့္ ဘုရားရွင္ကုိ ျမင္ႏုိင္ၾကပါေစ…
အညြန္း။http://tknn.org/index.php?topic=744.0
- ( က၀ိရန႔ံ )
Dhamma Dãna Source ►
www.facebook.com/youngbuddhistassociation.mm
The Sunday Times. Sunday. (12.9.1999) & (21.5.2000) Colombo, Sri Lanka
- Essay on the Thailand, Copyright 1991, Thanapol Vittayakarn Co.Ltd.
- ျမန္မာ့ စြယ္စံုက်မ္း အတဲြ ၁၊ ၈၊ ကဆုန္လျပည့္ေန႔၊ ေဗာဓိပင္။
ေတာင္တန္းသာသနာျပဳ ဆရာေတာ္ အရွင္သုခမိႏၵ (စဝ္ဆုခမ္း တန္႔ယန္း)
c/o ( MS )
-မိုးညွင္းသတင္း
- ဘုန္းဘုန္းဦး၀ိစိတၱ
မနာပဒါယီ အရွင္၀ိစိတၱ(ဒုိက္ဦး)
၁။ ဖြား = ဘီစီ ၆၂၃ (မဟာသကၠရာဇ္ ၆၈) တြင္ ဘုရားအေလာင္း သိဒၶတၳမင္းသား လုံဘိနီ Lumbini တြင္ဖြားသည္။
၂။ ပြင့္ = ဘီစီ ၅၈၈ (သက္ေတာ္ ၃၅ ႏွစ္တြင္) ဘုရားအျဖစ္သုိ႔ ့ေရာက္ေတာ္မူသည္။
၃။ ေဟာ = ဘီစီ ၅၈၇ ဘုရားအျဖစ္သုိ ့ေရာက္ျပီးတႏွစ္အၾကာတြင္ မိဘေဆြမ ်ိ ဳးမ ်ားရွိရာ ကပၸိလဝတ္တြင္ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္မ ်ားအား ဗုဒၶဝင္ ေဟာၾကားပါသည္။
၄။ စံ = ဘီစီ ၅၄၃ (သက္ေတာ္ ၈ဝ) တြင္ ကုသိဏာရုံ တြင္ မဟာပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူပါသည္။
၅။ ဗ ်ာဒိတ္ခံ = သုေမဓါရွင္ရေသ့ဘဝက ဒီပကၤရာဘုရား ထံတြင္ ဤဘဒၵကမၻာတြင္ (၄-ဆူေျမာက္) ေဂါတမဗုဒၶ ဘုရား စင္စစ္ ဧကန္ျဖစ္မည္ဟု ဗ ်ာဒိတ္ခံယူသည္။
No comments:
Post a Comment